DAY 1 ® SAILING
Launched in 2015, the DAY 1® brand has become a benchmark in the sailing Day Charter catamaran market.
TAILOR-MADE
The adaptability of a professional catamaran to its operating program is paramount.
That’s why our catamarans are fully modular, from 60′ upwards, and can accommodate from 30 to 250 passengers. All equipment and fittings are 100% customized.
This means that each boat is unique, designed with you and for you, with a constant focus on quality.
Living works
The hulls of each Day Charter are optimized for each project:
high load-bearing hulls for carrying large numbers of passengers
or slim hulls for lighter, performance-oriented vessels.
Inverted bows and flat bottoms limit the effects of pitching under sail. Hull shapes are naturally buoyant, and the effectiveness of the anti-drift system is enhanced by the presence of chines.
Appendages
The appendages are adapted to the performance required by the owner: long keels or daggerboards to improve upwind sailing, beaching keels, propeller protection. Rudders are moved back to increase maneuverability.
Fittings and rigging
The stern beam can be fitted with traditional davits, or specific equipment (platform, gangway). DAY 1 day-charter models come with 1 or 2 helm stations. Maneuvers are grouped at the helm station(s) and at the mast foot. The mainsail is defined according to the operator’s cost/performance objectives under sail: horn mainsail, or classic cut. Headsails are also à la carte: classic or self-tacking jib, bowsprit for downwind sails. The choice of materials and equipment is designed to optimize the balance between investment and performance.
Deck layout
On-board access
The aft skirts are ergonomically designed to facilitate passenger access. The bulwarks bordering the skirts can be pivoted, transforming them into boarding bridges. These skirts also act as large bathing platforms. Access to the passenger deck is easy, with no need to climb over the stern beam.
Passenger deck
A large area is dedicated to passengers. Several configurations are possible: either the main deck is all in one piece, or the hull deck is raised above the main deck, creating a natural all-round seating area. Access to the foredeck is either via gangways or through openings in the front of the roof. The fillet can accommodate V-beams with integrated bowsprit, or parallel beams with integrated stairs (bathing/boarding). Machine access is unobstructed. All furnishings are à la carte, depending on the number of passengers and the level of comfort required.
Roof
Treated like a bimini (visually light, tubular structure), the roof’s adjustable dimensions ensure an unobstructed view of the water for helmsman and passengers, for a 360° landscape. It is more or less enclosed around the edges by Crystal canvas, Plexiglas or glass. The roof can be customized: rigid, flexible, opaque, transparent… It can also accommodate an upper deck for passengers or crew.
Motorization
Engines are selected in close consultation with the owner (power, rating, conventional or hydride).
Certification
Each vessel is designed and equipped according to the specific regulations to which the shipowner must subscribe: NUC, Passenger Ship, local regulations.
Les Oeuvres vives
Les carènes de chaque Day Charter sont optimisées suivant chaque projet :
carènes très porteuses pour l’emport de nombreux passagers
ou bien carènes fines pour des navires plus légers recherchant la performance
Les étraves inversées et les fonds plats permettent de limiter les effets de tangage sous voile. Les formes de coques sont naturellement portantes, l’efficacité du plan antidérive est renforcée par la présence de bouchains.
Les appendices
Les appendices sont adaptés aux performances souhaitées par l’armateur : quilles longues, ou dérives pour améliorer la remontée au près, quillons d’échouage, protection des hélices. Les safrans sont reculés pour accroître la manœuvrabilité.
L’accastillage et gréement
La poutre arrière peut recevoir des bossoirs traditionnels, ou des équipements spécifiques (plateforme, passerelle). Dans sa déclinaison day charter, les DAY 1 se déclinent en 1 ou 2 postes de barre. Les manœuvres sont groupées au(x) poste(s) de barre ainsi qu’en pied de mât. La grand-voile est définie suivant les objectifs coûts/performances sous voiles de l’exploitant : grand-voile à corne, ou coupe classique. Les voiles d’avant sont également à la carte : foc classique ou autovireur, bout dehors pour voiles de portant. Le choix des matériaux/ équipements répond à l’optimisation de l’adéquation investissement / performances.
Le plan de pont
Accès à bord
L’ergonomie des jupes arrière est soignée afin de faciliter le cheminement des passagers. Les pavois bordant les jupes sont pivotants, se transformant ainsi en passerelle d’embarquement. Ces jupes constituent aussi de larges plateformes de bain. L’accès au pont passager est facilité sans poutre arrière à enjamber.
Pont passagers
Une grande surface est dédiée aux passagers. Plusieurs configurations sont possibles : soit le pont principal est d’un seul tenant, soit le pont des coques est surélevé par rapport au pont principal, créant une assise naturelle périphérique. L’accès au pont avant se fait soit par des passavants, soit par des ouvertures sur l’avant du roof. Le filet peut accueillir des poutres en V avec bout dehors intégré, ou des poutres parallèles avec escalier intégré (bain / embarquement). Les accès machine sont bien dégagés. Tout le mobilier est à la carte, suivant le nombre de passagers et le niveau de confort souhaité.
Roof
Traité à la manière d’un bimini (légèreté visuelle, structure tubulaire), le roof aux dimensions ajustables assure une vue dégagée sur le plan d’eau pour le barreur et les passagers, pour un paysage à 360°. Il est plus ou moins fermé en périphérie par des toiles Crystal, des vitrages plexi ou verre. Son toit est à la carte : rigide, souple, opaque, transparent… Il peut aussi accueillir un pont supérieur, pour les passagers ou l’équipage
La motorisation
Les motorisations sont sélectionnées en étroit accord avec l’armateur (puissance, rating, classique ou hydride).
L’homologation
Chaque navire est conçu et équipé en fonction des règlementations spécifiques auxquelles l’armateur doit souscrire : NUC, Navire à Passagers, règlementations locales.